At inspirere mennesker er det, der tænder Thomas Bigum. Lige fra den spæde internetstart, hvor der blev snakket med damer, til et Facebookeventyr, der har ført ingeniøren fra Københavns Kommune til scenen for at fortælle om sociale medier.
Nysgerrighed og troen på egne evner har gjort Thomas Bigum til Facebookekspert.
Hjemmesiden med katteudstyr startede interneteventyret. Her lavede han nogle reklamer for kattelegetøj og kradsebrætter. Samtidig lavede han blogindlæg på sider for katteelskere for at trække besøgende til sin side. Det kastede en del penge af sig. Han fortsatte og lavede en side om altanindretning. Med samme effekt. For trafik på nettet var og er lig med annoncepenge.
Han fandt hurtigt ud af, hvad der skulle til for at komme højt på Googles søgemaskine og dermed blive mere synlig. Og da Facebook kom, fandt han ud af, hvordan det kunne blive et værktøj for ny trafik. Han stod også bag de første Facebookgrupper, hvor jyder og sjællændere skulle konkurrere om først at få 5000 stemmer.
Gennem et årti fra 2000 og frem til 2010 opbyggede Thomas sin viden om specielt søgeoptimering og Facebook. Samtidig opbyggede han selvbevidst sin professionelle profil. Altid i hvid skjorte med seler og manchetknapper.
Personlig branding og internetkendskabet skabte Thomas ved siden af sit arbejde som ingeniør. I 2010 arbejder, hvor han ender med at kvitte jobbet og går all in, arbejder han som vejingeniør i Teknisk Forvaltning under Københavns Kommune, hvor han blandt andet var projektleder med ansvaret for den københavnske gadefest Distortion.
Hør Thomas 3 gode råd til, hvis du ønsker at skifte branche
Han er kvik, men ikke flittig
Livet kunne være gået mange veje for Thomas Bigum.
”Jeg var faktisk ret skarp i skolen, kategoriserende som kvik, men ikke flittig. Det rimer lidt på den her type, der sidder på bagerste række og laver fis og ballade”, fortæller han grinende. Med charme og klæbehjerne gik han til eksamen og trumfede. Alle døre stod nu åben.
Behovet for tryghed betød, at der ikke skulle være et sabbatår. Han ville direkte videre. Valget stod mellem DTU og Designskolen. Dengang var der ikke internet, så valget blev baseret på pjecen fra DTU. Simpelthen fordi DTU gjorde det mere forståeligt. Der var ingen overvejelser om, hvad han godt kunne lide at lave. Valget blev udelukkende truffet ud fra de fag, som han var bedst til.
Fælden klappede efter to år på DTU til en eksamen, han ikke kunne bestå. Han konverterede til den kortere diplomuddannelse og uddannede sig til vejingeniør, der gav ham stillingen i Københavns Kommune.
Jeg lever min passion ud
I 2010 var hans viden om internettet og sociale medier blevet så populær, at han af Ekstra Bladet blev betitlet brandingekspert via Facebook, og så gik der ikke mange måneder, før han var populær foredragsholder.
Facebook var en bibeskæftigelse helt frem til den dag, Ekstra Bladet ringede.
”Da de ringer, farer jeg hen og lukker døren på kontoret. Jeg bluffer totalt og tager den på charmen. Det ender med et dobbeltopslag”, forklarer Thomas. Det er måske ikke afgørende, men absolut en af grundene til, at Thomas Bigum i dag er Facebookekspert.
Derefter går det stærkt. Ikke mindst med foredrag, som er der, hvor Thomas har det bedst. Scenen er hans plads. Ikke uvant, fordi han tidligere har optrådt som rapper og standup komiker. Det handler for ham om at møde mennesker og involvere de deltagende.
Ubetinget showmand og meget selvbevidst er det lidt mod sin vilje, at Thomas lader sig filme uden den karakteristiske skjorte med manchetknapperne. Men da hans budskab i bund og grund handler om at give værdi til andre, får jeg lov til at filme.
Har du skiftet branche? Har du lyst til at dele din historie? Kontakt her